5. Meritokratia (Negatiivinen pedagogiikka 2)
”Advancement in such a system is based on performance, as measured through examination or demonstrated achievement.” -Wikipedia
Osaaminen määritetään siis
kvantifioitavilla saavutuksilla. Äärimmillään yhteiskunnassa on tärkeämpää,
mitä olet tai paremmin mitä olet saavuttanut, kuin kuka olet tai mitä olet
kokenut.
Yliopistossa ennen luennon alkua
erillinen puhuja piti usean minuutin pituisen esitelmöinnin luennoitsijan
saavutuksista ”Hän on biologian tohtori. Hän on työskennellyt arvostetussa
yliopistossa” ja niin edelleen. Luetteloista henkilökohtainen suosikkini oli
juuri yliopistosta valmistuneella vierailevalla opettajalla, jonka saavutuksia
jouduttiin hakemaan hieman enemmän – toki kaikkien listat olivat kovasti
paisuneita.
Tälle oli hauska naureskella. Sen
sijaan meritokratialle perustuva alakoulu ei huvita samalla tavalla. Onnistujat
vaativat epäonnistujia. Kun saavutuksille annetaan suuri merkitys paitsi
koulussa paitsi työelämässä myös siviilielämässä, siitä kuka olet, tulee täysin
triviaalia.
Epäonnistujia kohdellaan kamalasti
koulussa. Meritokratiaan ei kuulu ainoastaan, että toinen on parempi jossain
asiassa, vaan että sinä olet laiska tai tyhmä. Et ole huono ainoastaan
koulussa, vaan olet huono, piste. Se miten opettajat, vanhemmat ja muu
yhteiskunta kohtelee sinua, riippuu arvosanoista ja saavutuksista.
Systeemi on haitallinen myös
menestyjille. Yhteiskunnassa menestynyt kokee olevansa hyvä tai tärkeä
saavutustensa takia – samoin tälle tulee olo, että muut ovat itseä huonompia.
Paine onnistua kasvaa jatkuvasti, ja mitä korkeammaksi korttitalon on
rakentanut, sitä korkeammalta lopulta putoaa.
Koululaitos saa jokaisen siitä
valmistuvan kokemaan itsensä riittämättömäksi.
Ei siis riitä, että on ”hyvä” tai
”älykäs”. Osaaminen tulee osoittaa saavutuksilla. Tämä johtaa
saavutuskeskeisyyteen kaikessa yhteiskunnan toiminnassa ja erityisesti
kouluissa. Opetus ja opiskelu keskittyvät täysin standardoiduissa kokeissa
menestymiseen. Jos kaksi oppilasta tekee saman kokeen, tulos ilmaisee
objektiivisesti, kumpi on parempi.
Tässä kohden ollaan jo niin kaukana
suomalaisesta käsityksestä oppimisesta, että en koe tarpeelliseksi kuvata
kaikkia niitä piruja, joita tällaisesta systeemistä seuraa yhteiskunnalle ja
yksilölle. Mielenkiintoisena huomiona, että myös opettajilla on kova paine
saada oppilaat menestymään kokeissa. Koska kokeet ovat yhteisiä, tulokset heijastavat
suoraan opettajan omaa kompetenssia.

Kommentit
Lähetä kommentti