1.5 Uskonnonopetus Intiassa

Intialaisessa koulussa ei ole tunnustuksellista uskonnonopetusta. Uskontoja on niin paljon, että paikallisten mukaan arvoja ja moraalia on parempi käsitellä neutraalisti ja yhdenvertaisina.

Uskonnonopetuksen sijaan tunnilla käsiteltiin mytologioita ja kansanperintöä tarinoiden kautta. Opettajan kertoman tarinan pohjalta pohditaan sen ilmentämiä arvoja ja sanomia. Näin pidetään yllä kansanperintöä sekä opitaan muista kulttuureista tarinoiden kautta.

Kulttuurinen perintö ja tapakasvatus opetetaan siis oppilaille mielekkäästi, neutraalisti ja ilman leimoja kaikki yhdessä pöydässä. Suomalaiselle koululle tuntematonta hartautta opetetaan puolestaan joogatunnilla.

Myös Suomessa koulupäivän aikana olisi ihana rauhoittua tarinoiden ääreen, joiden kautta pääsisi mielekkäällä tavalla erilaisiin maailmankatsomuksiin ja perinteisiin.

Vuonna 2020 tehdyn selvityksen mukaan neljä viidestä suomalaisesta kannatti elämänkatsomustiedon avaamista kaikille opiskelijoille uskonnon opetuksen vaihtoehdoksi. Suomalaisessa uskonnonopetuksessa on hyviä päämääriä, mutta oppiaine tuntuu sellaisenaan kehystettynä antiikkiselta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jälkipuintia 1: Kertomus luokkahuoneesta

7. Entä sitten

Jälkipuintia 3: Tulevaisuuden politiikkaa